تبلیغات
نوای نی - آموزش نی روشهای نوازندگی ساز نی
مجموعه آثار استاد شجریان مجموعه آثار استاد شهرام ناظری
خرید آلبوم های همایون شجریان
مجموعه آثار  استاد حسین علیزاده

خرید آلبوم های اساتید تار و سه تار خرید آلبوم های همایون شجریان
خرید آلبوم های علیرضا افتخاری

گنجینه ی صدا شامل بیش از 3500 شاهکار ماندگار موسیقی ایران و 350 آلبوم است . که در 6 دی وی دی برای علاقه مندان عرضه گردیده
این مجموعه بدون هیچ گونه محدودیت از جمله قفل سخت افزاری و یا نرم افزاری ارائه می شود. هدف ما از ارائه این مجموعه به این صورت، سهولت دوستان در گوش دادن و گزینش آهنگ های مورد علاقه خود بوده است.

دانلود لیست آلبوم های موجود در مجموعه





بیش از 3500 آهنگ از اساتید برجسته ی تار و سه تار - سنتور- نی - ویالون - کمانچه - پیانو - و آواز در قالب 350 آلبوم از اساتید بی رقیب موسیقی ایرانی



حسین علیزاده - جلال ذوالفنون - جلیل شهناز - کیوان ساکت - هوشنگ ظریف - مجید درخشانی-حمید متبسم - فرهنگ شریف - مسعود شعاری- محمد رضا لطفی- علی اکبر خان شهنازی-علی نقی وزیری - ارشد طهماسبی - کیارش سنجرانی استاد احمد عبادی - داریوش طلایی – درویش خان - استاد اردشیر کامکار - استاد کیهان کلهر - استاد اردوان کامکار - استاد فرامرز پایور - استاد پرویز مشکاتیان- حسن کسایی - جمشید عندلیبی - محمد موسوی استاد انوشیروان روحانی - استاد اردشیر روحانی جواد معروفی – مرتضی معروفی- علی تجویدی استاد بدیعی - پرویز یاحقی - روح الله خالقی -محسن نامجو – پری زنگنه – رضوی سروستانی سالار عقیلی – شهرام ناظری – سیما بینا- سینا سرلک -تاج الدین اصفهانی -عماد رام- گلپا – حسام الدین سراج – همای - ایرج بسطامی– خوانساری– مرضیه- پریسا- عبد العلی وزیری – عبد الوهاب شهیدی - علیرضا قربانی – غلامحسین بنان – بیژن کامکار داوود آزاد – قمر الملوک وزیری – هنگامه اخوان
و همایون شجریان
 
دانلود لیست آلبوم های موجود در مجموعه


هدیه 1 : بیش از یکصد نت از تصنیف های معروف و بسیار زیبا برای تار و سه تار
هدیه 2 : یک دی وی دی شامل تمامی کارهای استاد محمد رضا شجریان شامل بیش از 470 اثر فوق العاده زیبا و ماندگار به عنوان هدیه به خریداران محترم اهدا میشود.


مجموعه شامل 350 آلبوم است که درصورتی که بخواهید تک تک آلبوم ها را تهیه کنید باید هزینه ای بالغ بر صد و هفتاد هزار تومان را متقبل شوید


اول محصول را دریافت كنید سپس هزینه را بپردازید
( خرید پستی ) در این روش یك هفته تا ده روزه مجموعه به شما تحویل داده میشود
روش خرید: برای خرید مجموعه گنجینه ی صدا ، پس از کلیک روی دکمه زیر و تکمیل فرم سفارش، ابتدا محصول مورد نظرتان را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید
سپس وجه کالا و هزینه ارسال را به مامور پست بپردازید.
جهت مشاهده فرم خرید، روی دکمه زیر کلیک کنید.

قیمت 15500 تومان



مرتبه
تاریخ : چهارشنبه 15 شهریور 1391

 


در نی اگر از صدای اول شروع کنیم، با کمی تغییر در حالت زبان و زاویه دمیدن به صدای دوم نی (اوج) می رسیم؛ به این ترتیب که زبان مقدار بیشتری به سمت پایین و پشت دندان های پیشین تحتانی متمایل شده و زاویه قرارگرفتن نی در دهان نیز کم تر می گردد و در نتیجه در این حالت ساز به بدن نوازنده، نزدیک تر می گردد؛ همچنین شدت دمیدن نیز باید به مقدار محسوسی کاهش یابد و با همین حالت (البته با شدت بیشتر در دمیدن) می توان به صدای سوم نی "غیث" رسید.


حال چنانچه در همین فرم، شدت دمیدن خود را بیشتر کنیم به رجیستر چهارم نی که اصطلاحاً "پس غیث" نام دارد می رسیم.



صدای چهارم نی از لحاظ وسعت صدایی نسبت به صداهای اول،‌ دوم و سوم نی دارای محدودیت بوده، به این ترتیب که صدای چهارم، قادر به اجرای پنج نت می باشد.



نکته مهم در خصوص تولید صدای نی، این است که در صدای اول می بایست هیچگونه انقباضی در زبان وجود نداشته باشد ولی در صدای دوم و مشتقات آن با رعایت فرم قرارگرفتن زبان، اندکی نیز باید زبان را منقبض نمود تا صدای تولید شده شفاف باشد. این امر به این دلیل است که با منقبض کردن زبان و وارد کردن فشار بیشتر سینه، حرکت دادن زبان به بخش ابتدایی سقف دهان، بتوانیم باریکه بسیار ظریفی از هوا برای تولید فرکانس های بالایی، به شکل شفاف و بدون ناخالصی ایجاد کنیم. 

از جمله عوامل مهم دیگری که باعث شفاف شدن صدای نی میگردد، فرم قرارگرفتن سر نی در بین دندان ها می باشد که می بایست سر نی به نحوی بین دندان ها قرارگیرد که به هیچ وجه هوای اضافه از بین دندان ها و از قسمت های دیگر خارج نشود.

به این ترتیب چنانچه بتوانیم تمامی باریکه هوایی را وارد نی بنماییم، بدون اینکه مقداری از آن هوا از قسمت های دیگر دهان خارج شود، به همان مقدار هم میتوانیم با رعایت شرایط دیگر، صدای صاف و شفافی تولید کنیم.

صدای بم نرم نیز با کم کردن شدت دمیدن در حالت صدای دوم ایجاد می شود البته نوع دیگری از صدای بم نرم در نی وجود دارد که از صدای اول ساخته می شود.

حاین نوع صدا را می توان با کم کردن شدت دمیدن در صدای اول تولید کرد ولی لطافت بم نرمی که از صدای دوم ساخته می شود را ندارد؛ مضاف براینکه کنترل صدای بم نرم که از صدای اول گرفته می شود بسیار مشکل است وبا اندکی نوسان دردمیدن به صدای اول تبدیل می شود.

در قدیم صدای بم نرم جزو صداهای نی محسوب نمی شد و کاربردی هم نداشت چون این نوع صدا از ولوم بسیار کمی برخوردار است و سابق که سیستم های تقویت صدا وجود نداشت، بم نرم نیز در تکنوازی ها و همچنین همنوازی ها به طور مطلوبی شنیده نمی شد.

ولی از زمان  استاد حسن کسایی که همزمان بود با پیشرفت امکانات صوتی و ضبط صدا با کیفیت مطلوب، صدای بم نرم نیز توانست در کنار سه صدای دیگر نی، صدای چهارم این ساز بشمار بیاید و نقیصه ای که در صدای بم نرم وجود داشت، با نزدیک کردن دهان نوازنده به میکروفن جبران شد.

پس در نتیجه می توان گفت فرم های زبان و استیل نوازندگی نی به دو حالت کلی قابل تقسیم است:

حالت اول صدای اول (بم)

 حالت دوم صداهای دوم (اوج)، سوم (غیث)، چهارم (پی غیث) و بم نرم تولید میشود.
در خصوص محل قرار گرفتن زبان نیز باید گفت که بین نوازندگان اختلاف نظر وجود دارد؛ عده ای نوک زبان را روی تیغه سر نی و عده ای نیز روی دندان های پیشین تحتانی یا پشت آن می گذارند که البته این امر را میتوان نوعی عادت نوازندگی دانست ولی این نکته را نیز نباید فراموش کرد که زبان به دلیل نقش مهمی که در تولید و تغییر صدای نی ایفا می نماید،‌ می بایست دارای جایگاه ایستا و ثابتی باشد تا بتوان تغییر حالت های زبان در ایجاد صداهای مختلف را به شکل بهتری کنترل کرد.



شما از کدام روش استفاده می کنید و نظر خودتون رو در قسمت نظرات بیان کنید ؟





نکته دیگری که در رابطه با نوازندگی نی باید عنوان کرد این است که صدای اول در حالت عادی خود، کمی بم تر از صدای دوم است یعنی اگر با یک حالت خاص لب از لحاظ میزان باز بودن قسمتی که برای خارج شدن صدای نی در نظر می گیریم، صدای بم را اجرا کنیم و با همان حالت صدای اوج را، می بینیم صدای اوج اندکی زیرتر از صدای بم است.

این نکته مخصوصاً در هنگام گروه نوازی بسیار محسوس است یعنی در جایی که به همراه عده ای نوازنده ی سازهای دیگر که دارای کوک ثابت می باشند، همنوازی کنیم، متوجه می شویم که اگر سازها با صدای بم ما کوک باشند صدای اوج ما از گروه زیرتر است و اگر با صدای اوج ما کوک باشند، صدای بم ما از گروه بم تر است.

 

برای جبران این عدم هماهنگی بین صدای اول و دوم باید سعی کنیم صدای بم را با شدت بیشتر و با دهانی بازتر و صدای اوج را با شدتی کمتر و با دهانی جمع تر اجرا کنیم.


صدای غیث را نیز باید با صدای اوج منطبق کرد؛ این عمل را میتوان ابتدا با استفاده از نت های مشترک هر دو صدا (بطور مثال در نی "سل کوک" نت "سل" و "لا" در صدای اوج را با همان نت ها در صدای غیث مقایسه کرد)


 البته ذکر این نکته ضروری است که معمولا بر اساس الگوی رایج در ساخت نی، نت "لا" در صدای اوج به "لا کرن" نزدیک است و از "لا"ی صدای غیث بم تر می باشد ولی نت "سل" در هر دو صدا می بایست کاملا با یکدیگر منطبق باشند.
 و دیگر اینکه چون صدای سوم در ادامه ی صدای دوم است، فقط کافی است شدت دمیدن خود را به نحوی تنظیم کنیم که سه نت آخرغیث با سه نت ابتدایی صدای دوم که یک اکتاو با هم فاصله دارند، هم کوک باشند.


برای مثال نت "دو" در صدای دوم با نت "دو" در صدای سوم و نت "ر" در صدای دوم با نت "ر" در صدای سوم که در نهایت مابقی نت های غیث را با سه نت مذکور می توان هماهنگ کرد.

بم نرم هم اندکی از صدای اوج بالاتر است چراکه برای تولید این صدا، میزان هوای بسیار بسیار کمی لازم است، با اندکی شدت در دمیدن دچار تغییر کوک می شود. پس بم نرم را باید با حداقل هوای ممکن، به صدا در آورد و اگر خواستیم بم نرم را با ولوم بیشتر اجرا کنیم، می بایست دهان خود را تا حد امکان جمع کنیم.


در ساختار نی کلید دار چون نت "سی" بین صدای اول و دوم وجود دارد، می توان صدای بم نرم را به صدای دوم وصل نمود و یک سری نت های به هم پیوسته و با محدوده صوتی دو و نیم اکتاوی داشت و بسیاری از قطعات را که اجرای آنها در نی هفت بند سنتی با دشواری های زیادی روبروست، به راحتی با نی کلید دار اجرا نمود.

برای مثال اجرای سه گاه در گام "سی کرن" به دلیل اینکه نت ایست ما "سی کرن" است و نی هفت بند سنتی بطور طبیعی فاقد نت سی در صدای اول و دوم است، نوازنده مجبور است از نت سی کرن در صدای سوم برای فرود کمک بگیرد که این کار به دلیل پرش های متناوب در اکتاوهای مختلف، صرفنظر از دشواری آن، خصوصا در اجراهای با سرعت بالا (که ممکن است بعضی نتها در حین این پرشها اجرا نشود)‌ از لحاظ قواعد هارمونی، نی را از هماهنگی با سازهای دیگر در یک اجرای گروهی عاجز می سازد.




طبقه بندی: مقلات آموزشی، 
برچسب ها: آموزش نی، نواخت نی، روشهای نواخت نی، نواخت صحیح نی، نی و نی نوازی، درست زدن سازنی،
ارسال توسط ماریا

پکیج طلایی همای و گروه مستان

مجموعه كنسرت های گروه مستان و همای + 4 هدیه ویژه

این مجموعه شامل آثار برجسته ی گروه مستان و پرواز همای میباشد

 که در 8DVD و 2CD به علاقه مندان عرضه میگردد..

كاملترین پكیج  آثار صوتی و تصویری گروه مستان و همای


کنسرت های موجود در این مجموعه  :

» کنسرت "ملاقات با دوزخیان"
- تور امریکا و کانادا جولای 2008 تالار والـــت دیزنی لس انجلس - به همراه مصاحبه با نوازندگان و تماشاگران

» کنسرت "پروردگار مست"
- تور امریکا و کانادا جولای 2008 تالار والـــت دیزنی لس انجلس - به همراه مصاحبه با نوازندگان و تماشاگران

» اپرای "موسی و شبان" _ (بر اساس داستانی از مولانا جلال الدین محمد بلخی)
- اجرای کنسرت همراه با ارکـستر سمفونیک به رهبری شهرداد روحانی در سالن والـــت دیزنی لس آنجلس 2009

» کنسرت مرغ سحر
- تور امریکا 2009 تالار بزرگ والـــت دیزنی لس انجلس + قسمت هایی از پشت صحنه ی کنسرت و مصاحبه با تماشاگران

» کنسرت فولکلور گیلکی

» کنسرت "ملاقات با دوزخیان"
- ایران/فضای باز کاخ نیاوران

»
کنسرت "سربازان"
- تور مریلند امریکا 2010 به همراه معرفی گروه مستان

»» هدایای ویژه ای که به همراه این محصول به خریداران عزیز تقدیم میشود :

هدیه 1 : مجموعه آثار گروه مستان و پرواز همای (Full Album) با فرمت mp3
هدیه 2: فایل صوتی اپرای موسی و شبان

هدیه 3: قسمت های از جدیدترین ساخته ی همای »» کنسرت 2011 "عقل،عشق،آدمی" + پشت صحنه کنسرت و مصاحبه با هنرمندان
هدیه 4: مصاحبه ی صوتی همای با نشریه قانون به همراه تصاویر مصاحبه

از خرید خود لذت ببرید

ابتدا محصول را دریافت كنید سپس هزینه را بپردازید

»» روش خرید: برای خرید این پكیج ارزشمند پس از كلیك بر روی دكمه زیر و تكمیل فرم سفارش، ابتدا محصول را درب منزل یا محل كار تحویل بگیرید و سپس هزینه را به مامور پست بپردازید.

برای مشاهده ی قیمت مجموعه و تكمیل فرم سفارش روی دكمه ی زیر كلیك كنید 

 


آرشیو مطالب
پیوند های روزانه
امکانات جانبی